Power Girl

Power Girl
sto, 2008
e. Power Boy u. Pralin
Äg/Uppf: Yvonne och Håkan Martinsson

 

Pimpim som hon kallas är lillasyster till Porthos. Hon är lite mindre, mer tjejig och nättare än honom, så hon kommer absolut klara d-ponny måttet. Under hösten/vintern 2011-2012 kommer jag att rida in henne. Ska bli superspännande att se hur olika P och hon kommer vara och hur mycket åsikter hon kommer att ha. Planerna är även att visa henne nästa år.

Kommer uppdatera mer om henne under tidens gång.

 

PimPims pappa Power Boy:

 

Pimpims mamma Pralin:

Porthos



Porthos

valack *2003
e. Carnaby Patrick Hooligan u. Pralin
Äg: Therese Fohlin
Uppf: Yvonne och Håkan Martinsson


Porthos, eller P/Pottan som han kallas, är född hos mina släktingar. Även om jag bara var 10 år när han föddes så visste jag att, den ponnyn ska jag ha sen. Och så blev såklart fallet. Jag hade tidigare aldrig ridit in någon ponny, eller utbildat, så när vi började med honom 2008 så tänkte jag väl mer eler mindre; Vad har jag gett min in på? Efter att vi hade suttit in honom, skrittat och travat så fick jag hem honom 2008. Då hade han vilat och jag skulle fortsätta med utbildningen själv. Allt gick galant och en snällare häst får man leta länge efter. Han har ett otroligt bra huvud!

Efter några månader hemma hos mig så bestämde vi oss för att köpa honom. (20 november 2009 blev han min) Vi har tagit det väldigt lugn med utbildningen och har hoppat bana på 1m och varit ute på en klubbtävling. Mer har det tyvärr inte blivit då vi i år, 2011, har krabbat med mätning. När han skulle slutmätas i februari var han för stor och blev då alltså häst. Han är ca 155 cm i mkh. Därför har vi inte varit ute på mer tävlingar, men det är helt klart planen för höstsäsongen och kommande år.

Detta är en häst som jag håller väldigt hårt i och han är helt klart mitt ögongodis!




Porthos pappa "Packie"



Porthos mamma Pralin

Vem är jag?

Emma Fohlin heter jag och är född 1993. Jag kommer ifrån den lilla byn Tingsryd i Småland och bor här med min familj, mamma, pappa, lillasyster Elin och lillebror Elias. Sedan 1997 har vi bott på stor gård 4 km utanför Tingsryd, men i mars 2011 så sålde vi gården och flyttade in till byn. (Mot min vilja..) Förändringen har varit stor för mig som alltid haft häst, eget stall osv. Förrutom hästarna så har vi har även en hund som heter Ronja och en katt som heter Mysak.

Mitt hästintresse och kärleken till de fyrbenta djuren har jag alltid haft och troligtvis så har jag fått det från släktingar, då inte någon i min familj är hästintresserad. Spenderar så mycket tid jag kan ute i Hunnamåla hos Nonne och Håkan på deras gård och med alla djuren. Jag är en riktig friluftsmänniska och kommer nog aldrig finna mig med asfalten och bilarna i byn.

Jag är en målmedveten, envis, kärleksfull och kortväxt person med höga mål. Att jag är kort, 153 cm ovan jorden ser jag bara som en fördel, då jag kan fortsätta rida ponnyer.

Jag har tidigare tävlat upp till LA-klasser på ponny, samt någon klubbdressyr, då hoppning är mitt starka intresse. Men något som jag också tycker är roligt är att rida in och utbilda ponnyer och hästar. Tycker att detta är precis lika roligt som att sitta på välutbildade hopphästar och tävla. Att veta att; Här är det jag som gjort jobbet och jag har lyckats!

Just nu så går jag sista året på gymnasiet. Går idrottsprogram med samhällsinriktning och jag har inga som helsta planer på vad jag vill göra när jag tar studenten och slutar gymnasiet i juni 2012. Tidigare så har jag alltid velat bli hästskötare utomlands, men så senre år har jag även funderat på att starta eget. Min pojkvän spelar hockey och vill förmodligen inte bo kvar här i lilla Tingsryd. (Kommer ifrån Göteborg) Så jag antar att framtiden får avgöra vad som händer i mitt liv. 


Mina hästar:

Porthos, valack *2003 e. Carnaby Patrick Hooligan u. Pralin. Läs mer om Porthos här

Tjänste hästar:

Holly Hock of Hillock
, sto *2005 e. Öxenholms Mango u. Sweet Marguerite, Äg/Uppf: Jessika Svedberg, Stall Hillock www.stallhillock.se, Läs mer om Holly här
Power Girl, sto *2008 e. Power Boy u. Pralin, Äg/Uppf: Yvonne och Håkan Martinsson, Hunnamåla Lantgård www.hunnamala.n.nu, Läs mer om PimPim här